Chiesi pharmaceuticals becomes a "benefit company"

Chiesi Farmaceutici announces the change of its statute, thus becoming a benefit company. With this move, the research-focused pharmaceutical group adopts a new corporate model as required by law 208 of 2015.

The change of the statute by Chiesi pharmaceuticals is part of a global transformation process of the Group. Also the American branch of the Emilia-based company, Chiesi USA, thanks to the availability of the law, has become a benefit corporation. And other branches such as Brazil, the United Kingdom, Germany, Spain, the Netherlands and France, while not having the law, have provided for an ad hoc statutory integration, with the clarification of the purposes of social and environmental impact.

L’impresa tradizionale con la globalizzazione neoliberista ha avuto una evoluzione che ha portato l’impresa stessa a un distacco da qualsiasi criterio che non sia l’immediata creazione di plusvalore per gli azionisti. Tutto il resto passa in secondo piano: dalle esigenze dei fornitori (che si vedono proporre contratti sempre più sfavorevoli) ai diritti dei lavoratori (che diventano un semplice costo, da minimizzare costantemente) ai rapporti con gli Enti locali (sui quali viene fatta pendere la spada di Damocle delle delocalizzazioni), alle esternalizzazioni, perfino l’oggetto prodotto può passare in secondo piano, privilegiando gli aspetti finanziari. Le società benefit sono espressione di un paradigma più evoluto: integrano nel proprio oggetto sociale, oltre agli obiettivi di profitto, lo scopo di avere un impatto positivo sulla società e sulla biosfera.

A new corporate legal form has been introduced since 2010 as Benefit Corporation in the USA

La legislazione in Italia sulle società Benefit è stata approvata con la legge 208 del 28 dicembre 2015 ed è entrata in vigore il 1º Gennaio 2016. Dal Gennaio 2016 quindi in Italia sono state introdotte le società benefit, e questo ha reso l’Italia il primo Stato Sovrano al mondo a riconoscere questa tipologia di azienda a scopo di lucro. In Italia si contano oltre 200 società benefit.

In generale le benefit corporation differiscono dalle aziende tradizionali riguardo a obiettivi statutari, responsabilità e trasparenza. Lo scopo di una benefit corporation include la creazione di un Beneficio Comune (Public Benefit) nella comunità in cui opera, definito come un impatto positivo concreto sulle persone e sull’ambiente. Chi gestisce una benefit corporation conduce il business con la stessa autorità che avrebbe in un’azienda tradizionale ma – mentre in un’azienda tradizionale gli azionisti valutano esclusivamente le performance finanziarie – qui valutano anche performance qualitative e quantitative, basate sugli obiettivi dichiarati dalla benefit corporation.

Becoming a benefit corporation brings advantages for all stakeholders of the company, i.e. for customers and suppliers, for talent, for shareholders and management. The benefit corporation form offers legal protection to balance financial and non-financial interests when making decisions, including in the event of a sale, or for publicly traded companies. The legal form of benefit company gives impact investors [ed: investments made in companies, organizations and funds with the intention of generating a measurable and favorable social or environmental impact alongside or in lieu of a financial return] the certainty that a company retains the responsibility to pursue its mission in the future. This can help companies attract impact investment capital. The Benefit Corporation can make the company more attractive to investors as it offers greater legal protections, accountability and transparency in pursuing its mission. Benefit corporations can also speed up due diligence. due diligence: indica l’attività di investigazione e di approfondimento di dati e di informazioni relative all’oggetto di una trattativa] of investors as they produce an annual Impact report, which describes the activities aimed at creating a common benefit. Benefit Corporations offer an investment opportunity for the rapidly growing, knowledgeable consumer segments that already pay attention to sustainability, organic, fair trade, and short, transparent supply chains. A form of vaccination with respect to the short-term vision that afflicts the stock markets.

64% of investors believe firms are not adequately transparent about non-financial risks, and nearly half of investors rule out certain investments based on non-financial information.” (Ernst & Young, Global Survey of Institutional Investors, 2015).

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Source: Benefit company

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