GSK will lay off workers in the US as part of a $1.6 billion cost cut

WITH BEN HIRSCHLER

LONDRA Dom Nov 30, 2014 – REUTERS

(Reuters) - Sources familiar with the matter said on Sunday GlaxoSmithKline this week notified staff it was laying off hundreds of workers in its biggest market, in execution of a major savings program the drugmaker is set to roll out.

The head of the British drugmaker announced on Oct. 22 its third-quarter results and that the new restructuring scheme would save £1 billion ($1.56 billion) in annual costs over three years, but has yet to say where will the staff cut fall.

The sources said staff in the US, where GSK is struggling with declining sales of respiratory medicines, will be briefed by the Director of Medicines, Deirdre Connelly, on Wednesday changes, starting in North America

Un portavoce GSK ha rifiutato di entrare nei dettagli, ma ha detto che l’obiettivo del programma di ristrutturazione è stato quello di migliorare le prestazioni riducendo la complessità e recante una organizzazione più piccola, più mirata e a basso costo.

In un comunicato via mail ha detto che “Ogni business unit sta cercando il modo come rispondere a questa sfida. Quando abbiamo proposto, per prima cosa di condividere queste iniziative con i nostri dipendenti”.

I farmaci utilizzati per il trattamento di problemi respiratori sono stati tradizionalmente la più forte attività di GSK, e la Advair® – una terapia inalatoria per l’asma e le malattie croniche dei polmoni – è il prodotto con un maggior aumento delle vendite. Ma anche le vendite di Advair®caíram gli Stati Uniti stanno cadendo, mentre i nuovi farmaci polmonari Breo e Anoro stanno dimostrando lentezza a decollare.

Advair has been hit by competition from rivals and a growing trend by US health insurers to use aggressive tactics to get into slashing prices for older drug companies' products.

French drugmaker Sanofi has reported similar pressure from US insurers on the diabetes market.

US insurers, who are under pressure to keep premiums in check, are pushing particularly hard on drug prices in areas like diabetes and respiratory disease where there are multiple options for doctors and patients.

L’operazione di ristrutturazione di GSK negli Stati Uniti è stata progettato per difendere i margini della società in questo difficile mercato. Le modifiche strutturali prenderanno in considerazione anche lo spostamento del personale su alcuni farmaci oncologici, che stanno prendendo il sopravvento in GSK, a seguito di un complesso accordo con la Svizzera Novartis.

(Reporting by Ben Hirschler; Editing by Jon Boyle)

Related news: GSK: restructures pharmaceutical sector to cut costs. -59% 3rd quarter profit

Exit mobile version